Auctoritas.
Sovint, en estudiar els textos antics, i medievals,
ens sorprèn la falta de noms d’autor. No signaven els autors les seves obres en
aquesta època? Era un costum? Tanmateix, alguns sí que signaven. De fet es
coneixen uns tres-cents cinquanta trobadors. Que no és dir poc! De tota manera,
l’anonimat és una característica bastant extensiva entre els artistes
medievals, i ho veurem sobretot en els mestres escultors.
En aquests temps, l'autor es considera un hereu, un
continuador d'uns coneixements, d'unes tècniques, d'una ciència. Vull dir amb
això que l'important és la continuatio;
l'artista es sent hereu d'uns coneixements que li ha transmès un mestre. Per
això en moltes ocasions es menciona aquest mestre primer, l'artífex, com a
autor, al qual es suma el continuador de l'ensenyança. Aquesta menció a un
mestre antecessor se'n diu l'auctoritas.
L'autoritat.
Aquesta voluntat de ser un seguidor, de formar part
d'una escola ens diu molt del caràcter de l'artista medieval. Sigui per la
humilitat que comporta una societat teocèntrica, en la qual Déu és el creador
únic, o per la importància donada a les escoles o corrents de coneixement per
damunt de les individualitats , el cas és que observem molt aquesta actitud de
l'anonimat en les obres d'artistes com la del mestre de Cabestany, de qui s'apleguen diferents
teories sobre la seva identitat.
S'han aventurat algunes idees sobre la seva persona.
Un frare benedictí?... Un heretge?... Pel fet que vivia en una època i una
terra on va estendre's el catarisme...Podríem trobar en les seves escultures
algunes figures sospitoses de pertànyer a aquest moviment?...
A partir de l'estudi, pels volts de l'any 1930, del
timpà de l'església de Notre-Dame des Anges, de la localitat francesa de
Cabestany, en què trobem el tema de l'Anunciació, els estudiosos recullen unes
característiques molt originals d'aquest relleu escultòric, que s'aniran
trobant en altres obres, en localitats ben allunyades, agafant una extensió
geogràfica que aniria des de Navarra fins a la Toscana.
Quines són aquestes característiques? Mencionem
algunes referents als seus personatges inquietants de caps triangulars,
d'orelles allargades, i ulls amb forma d'ametlla, i unes pupil·les ben marcades
amb el cop del trepant. Sorprenen d'aquests els seus peus i mans, desproporcionats. Els nombrosos plecs
de les seves robes, que donen una sensació de moviment i la profusió de detalls
que els envolten. Sempre en el marbre blanc.
Com deia, podríem fer un camí del seu art, un viatge
en l'espai i el temps, que ens duria pels volts de l'any 1150, quan els
artistes de l'escola del mestre de Cabestany van desenrotllar les seves obres,
els seus encàrrecs. Però l'artista s'amaga darrera del seu treball. Han quedat
les obres, inconfusibles, amb un segell personal...però, qui era el mestre de
Cabestany? I qui eren els escultors que van formar part de la seva escola?
Un fenomen que ens sobta avui dia, en què els egos
dels artistes esclaten, trobem en canvi un col·lectiu que fa el mateix concepte
d'art, seguint les directrius d'un mestre. Però el mestre tampoc no signa. Es
sent hereu d'una tècnica apresa d'un mestre en la continuatio de la vida. Només això.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada