Miró i el blau.

Ploumanach, nord de la Bretanya


Joan Miró va usar molt el blau. En una època, quan vivien amb la Pilar, la seva dona, a Varengeville, l'Alta Normandia. Varengeville és un petit poble, on Miró cercava la calma que no deuria trobar a París. Miró no era artista que es sentís en connexió amb les grans ciutats. 


Amb l'esclat de la segona guerra mundial, van haver de tornar a moure's i és quan van decidir amb la seva dona anar a Mont-Roig i després a Palma. La Pilar va pintar les finestres de la casa de Varengeville de color blau, per tal que els bombarders no veiessin llum i no els ataquessin. Els pots de pintura que van sobrar els va donar al seu marit. A La Plaça del Diamant, Mercè Rodoreda també fa sortir aquesta protecció casolana dels barcelonins durant la guerra civil. El capítol XXXI comença Tots els llums eren blaus. Semblava el país dels màgics. Havien pintat de blau els vidres dels fanals alts i els vidres dels fanals baixos i a les finestres de les cases, fosques, si es veia una mica de llum, de seguida xiulets.

Miró va refugiar-se en el seu món de símbols, però una gran part de la seva pintura creix i parla dels desastres de les guerres, primer la civil espanyola i després l'europea.


Comentaris

  1. Hi ha molts artistes que no es senten bé a les grans ciutats. Si no els hi queda més remei que viure-hi, moltes vegades es perceb aquest rebuig en les seves obres. Jorge R. Pombo, per exemple, escriu el nom de la ciutat al damunt de la pintura i després hi guixa al damunt. Un altre exemple podria ser el de Ràfols Casamada. Quan estava a Cadaqués, utilitzava una gama de pintura molt més acolorida, amb predomini del blau. En canvi, quan pintava a Barcelona, predominaven els grisos.

    Molts artistes reflexen i interpreten , en la seva obra, el món que els ha tocat viure. Per això l'art pot ser tant apassionant. Tot i ser un món de formes i colors, cal saber llegir què és el que l'artista ens vol explicar.

    ResponElimina
  2. El blau és un dels colors que associem amb l'obra de Miró. Només cal pensar en la sèrie del "Gran blau". El blau i els símbols. L'obra de Miró és simbòlica i, a través dels signes, l'artista expressa el seu món interior plagat de pors però també d'esperances. Miró és com un nen gran tímid que té por del món i s'hi aboca a través de l'art.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars